woensdag 24 maart 2010

Gastartikel: Talentenjachten rocks!

Gastartikel van Bowie Derwort van Muziekreviews.com

“Elke dag is er wel weer een nieuwe idol of x-factor sterretje”, hoor ik een vriend van mij zuchtend mompelen als hij op zoek gaat naar de afstandsbediening. En al is ‘elke dag’ wellicht wat overdreven, het zijn er een hoop. Toch heeft de manier van doorbreken niet per sé met de kwaliteit van de artiest te maken. Ook wordt in deze programma’s wel degelijk gekeken naar zangkwaliteit.

Ik wil daarom toch proberen om nog twee muziekprogramma’s onder de aandacht te brengen, die mij wel aan het kijken wisten te houden: Rock Nation en Wie is Di-rect?

Beide programma’s zijn alsnog de moeite waard om even op uitzending gemist te kijken, wat mij betreft. Maar ik ga nu eerst bespreken wat het heeft opgeleverd.

Programma: Rock Nation
Resultaat: Stereo
In het programma Rock Nation was het doel om een echte Nederlandse rockband te formeren. Eigenlijk een commercieel idee, waar verschillende muzikanten bij elkaar worden gegooid met het doel om platen te verkopen. Dat klinkt niet zo vet, maar hun platen daarentegen weer wel. De eerste plaat van Stereo (Monogamy) is echt wat anders dan wat we gewend waren van de Idols en x-factor winnaars. Een erg goede plaat! En dat blijkt ook wel, hun vierde singel is uit en is wederom geslaagd.

Programma: Wie is Di-rect?
Resultaat: Marcel
In het programma Wie is Di-rect zocht het puberale punk-rock bandje Di-rect naar de vervanger van zanger Tim. Het televisieprogramma knalde gelukkig lekker snel door de voorrondes heen. Een serie afleveringen waarin (half) goede zangers hun best deden om zowel muzikaal als sociaal in de band te passen volgde. Marcel is het resultaat en het lijkt erop dat dit een uitstekende keuze is voor zowel Marcel als de band. Het lijkt wel of Marcel een type band als Di-rect goed kon gebruiken en vice versa. De eerste single met Marcel werd al direct Megahit bij 3FM en hun nieuwe album is momenteel in de maak, maar ik heb al een voorproefje gevonden op hun weblog:

Al hoewel je bij Di-rect misschien niet direct over ‘talent’ zou spreken (omdat ze al zolang meedraaien in de muziekbusiness) denk ik toch dat ze nu met de nieuwe formatie een andere weg in slaan naar een volwassen geluid. En dat is naar mijn mening wel nieuw voor ze.